Friday, November 23, 2007

langkah-langkah membina group



Assalamualaikum..w.b.t..

Pada kali ini saya akan menceritakan pengalaman saya ketika membuka sebuah group di dalam yahoo ! group..

Untuk pengetahuan umum, untuk membuat group terdapat tiga step yang penting iaitu category, describe dan select profile. Oleh itu. berikut adalah langkah – langkah yang saya ambil dalam membentuk sebuah kumpulan:

- Masuk ke laman web http://www.yahoo.com/
- Pilih items group pada sebelah kanan skrin
- Setelah terpapar page yang sepatutnya, klik pada start a group.
- Kemudian disinilah terdapatnya step 1 dimana saya dikehendaki memilih group categori iaitu
kategori ‘ health and wellness’ . selepas itu say dikehendaki pula memilih group yang terdapat
di dalam bidang ‘ health and wellness’ dimana saya memilih ‘health care’ untuk group saya.
- Step yang kedua pula adalah menerangkan mengenai group saya iaitu :-

i. Nama pada group page iaitu K2B3
ii. Email address iaitu a111791ukm@yahoo.com. Email address ini adalah untuk memberi
salinan kepada ahli mengenai pebincangan.
iii. Mengenai kumpulan yang dibentuk seperti ucapan atau apa-apa sahaja.

- Seterusnya click continue untuk meneruskan selanjutnya.
- Untuk step 3 pula, saya dikehendaki menyatakan email address dan yahoo profile.
- Seterusnya terdapat word verify dan saya salin semula perkataan berkenaan sebagai tanda
pengesahan.
- Kini group anda telah berjaya dicipta dan di sini tertulis link-link supaya saya dapat
mengaksess group saya seperti :

Group home : a111791ukm
Groupnhome page : http://groups.yahoo.com/group/a111791ukm.
Group email : a111791ukm@yahoo.com

- Sekarang tibalah masanya pulauntuk menjemput kawan-kawan untuk menyertai group
saya. Saya klik pada invite friends dan saya nyatakan email mereka dan tulis sebarang ucapan
kepada mereka dan kemudian saya hantar jemputan tersebut.
- Kemudian klik pada ‘ invite people’ untuk pengesahan submit invitation.
- Pada msa yang sama, kawan-kawan yang kita telah dijemput hendaklah mengesahkan
jemputan untuk menyertai group saya.
-Selepas itu, proses mengumpulkan ahli kumpulan diteruskan sehingga cukup 21 ahli dan
kesemua ahli menerima jemputan.
- Akhirnya terbentuklah sebuah kumpulan perbincangan bagi K2B3.

No comments: