Friday, November 23, 2007

promosi kesihatan - jantung & senaman


tajuk yang saya pilih ini adalah jantung dan senaman.. saya memilih tajuk ini kerana kadar penghidap penyakit ini semakin meningkat kerana beberapa sebab tertentu.. saya menumpukan pebentangan ini kepada golongan dewasa dan tua. hal ini kerana untuk membendung masalah ini daripada semakin meningkat.


  • Matlamat yang ingin saya capai adalah :-
    - golongan dewasa dan tua memahami persembahan saya mengenai jantung dan senaman.
    input mengenai jantung dan senaman dapat di aplikasikan dalam kehidupan seharian.
    senaman menjadi gaya hidup sihat.

  • Objektif yang ingin saya sebarkan adalah :
    menyedarkan kepentingan senaman dalam kehidupan dan mengurangkan risiko penyakit major berkaitan jantung. hal ini kerana semakin kita tua organ-organ di dalam badan semakin lemah jadi oleh itu bagi mengelakkan kegagalan organ di dalam badan gagal berfungsi, langkah-langkah seperti senaman hendaklah dilakukan. jadi pendedahan ini amat berguna agar golongan tumpuan saya ini sedar akan kesilapan yang telah dilakukan.

  • Gaya persembahan saya adalah :
    - mudah dan senang difahami.
    - menggunakan persembahan yang menarik dan simple.
    - menggunakan animasi dan gambar-gambar yang boleh menarik perhatian serta meningkatkan kefahaman.
    - menggunakan bunyi atau muzik agar audience tidak mudah bosan.
    dan lain-lain lagi

  • isi kandungan persembahan adalah ;-
    - definisi senaman
    - jenis-jenis senaman yang boleh dilakukan.
    - cara meningkatkan aktiviti fizikal
    - keperluan senaman
    - faedah-faedah senaman
    - faktor-faktor yang boleh dicegah
    - pengurusan diri
    - keperluan berjumpa doktor.

  • jangkamasa persembahan saya lebih kurang sepuluh minit ke lima belas minit sahaja dengan menggunakan persembahan power point.

No comments: