Friday, November 23, 2007


Untuk pencarian maklumat artikel atau jurnal di dalam portal ukm adalah seperti berikut:

  • Mula-mula saya masuk ke laman web http://lib.hukm.ukm.my/. Apabila sudah mendapat laman web yang saya kehendaki saya menuju ke menu uatama dan click pada koleksi dan kemudian click pada portal E-jurnal.

  • Seterusnya akan terpapar e-jurnal portal melalui laman web http://ezplib.ukm.my/. Selepas itu, saya akan log in terlebih dahulu dengan menggunakan user Id dan password saya.

  • Setelah berjaya masuk, saya pilih e-jurnal melalui subject iaitu medical sciences, pharmacy/dentistry.

  • Kemudian akan terpapar senarai e-jurnal yang terdapat di dalam bidang ini seperti

- Blackwell synergy
- CRL online
- JAMIA
- MD Consult
- Medline & Ovid
- Micromedex
- ProQuest Medical Library
- Science Direct
- Springerlink



  • Selepas itu, saya pilih salah satu daripadanya seperti science direct. Untuk mencari jurnal yang berkaitan dengan nursing informatics atau nursing ict. Saya taip keywords berkenaan pada ruangan title,abstract, dan keyword setelah laman web Science Direct tersebut terpapar di skrin.

  • Kemudian akan tersenarai artikel-artikel yang berkaitan dengan keyword yang telah dimasukkan tadi dan ianya adalah dalam jumlah yang besar.

  • Bagi mengecilkan jumlah artikel, saya gunakan maklumat yang lebih spesifik dan masukkannya kedalam kotak ‘ search within result’. Selepas itu jumlah artikel tersebut semakin kurang dan semakin spesifik.

  • Lalu saya membuat pilihan mengenai artikel dan setelah mendapat yang sesuai saya klik pada PDF unuk membaca keseluruhan teks melalui PDF tetapi saya hendaklah memastikan terlebih dahulu bahawa computer tersebut mempunyai Adobe Reader.

  • setelah membaca full teks, saya simpan satu salinan di dalam pendrive debgan click pada item ‘ save a copy’ .

  • Seterusnya adalah langkah menghantar artikel ini kedalam fail fn2712 iaitu dengan membuka yahoo group saya dan pergi ke group member untuk mencari ahli fn2712 dan masuk kedalam group ahli tersebut dan kemudian saya klik pada files dan add file. Selepas itu saya browse artikel tadi yang tersimpan di dalam pendrive dan pada bahagian deskripsi saya taip journal dan artikel dan tahun artikel berkenaan dan akhir sekali saya upload artikel tersebut. Semak semula sama ada artikel itu berjaya di upload.

No comments: